Koje je najvece bogatstvo koje covek moze da stvori? Dete. Nema niceg lepseg od decijeg osmeha i radosti, od osecaja opustanja kad dete zagrli sa svojim rucicama. Prosle godine smo bili kod jedne prijateljice moje drage koja ima malog sina. Prvi put me je video i gledao me je, u pocetku, malo podozrivo. Verovatno zbog razlike u visini 
Ali, kad smo krenuli nazad to detence se okrenulo ka meni, pruzilo ruke i reklo 'zagrli'. Onaj/ona ko voli decu znace kakav je osecaj.
Ovde u NL se deci daje veliki znacaj. Pocevsi od samog vrtica (koji nimalo nije jeftin, mesecni izdatak za dete u vrticu je oko 2000 eur mesecno) preko skolice, skole, itd...Prava deteta su zasticena u ogromnoj meri. Stavise mnoga 'akta' koja smatramo normalnim u odgoju dece ovde su kaznjiva i svako moze prijaviti nekog roditelja da je nemaran ili nasilan ka detetu (iako se ta nasilnost moze ogledati u par udaraca po (_._) ). Ako neko bude prijavljen, naobjasnjavace se od nemila do nedraga zasto i da li je nesto ucinio.
Postoji i druga strana medalje, odgajati dete u ovim shvatanjima normalnosti takodje nije lako. Recimo, na Comedy Central TV stanici koja emituje humoristicke serije vrte se oglasi za hot-line i seksi slike na mobilnim telefonima. U NL verziji serijala IDOL (i u bilo kojoj drugoj popularnoj TV emisiji) sasvim je normalno cuti f*uck, f*ucking, s*hit, i*diot, s*tupid ass*hole, etc... Cesto mi padne na pamet kako su meni nekad objasnjavali da 'takve reci cu kad tad nauciti ali nije kulturno da ih koristim'. A kako ja to da objasnim buducem narastaju kad to cuje od popularnih licnosti u gledanim emisijama??
Nekako se borim sa svim tim, govoreci sebi: dolazis iz sasvim drugacijeg okruzenja, drugacije si naucen, drugacije je gledanje na moral (koliko god cudno zvucalo) ali sad vise ni u to nisam siguran. Da li je to tacno, kad vidim ovde da moji sunarodnici pljuju po devetogodisnjem detetu koje samo zeli da pokaze da je i ono nesto naucilo, da mu se nesto svidelo. A narocito u sklopu skorasnjih dogadjanja kad su te stvari bile navodno obrisane. Optuzivati dete za plagijat, dete koje ne zna sta su "autorska prava". Ali ono sto je najgore od svega to dete ce upiti u sebe tu negativnu reakciju. Tu i jos po neku. I kad se nakupi dovoljno takvih i slicnih izjava ono ce i samo svom (ili necijem) devetogodisnjem detetu davati izjave tipa: kako si ti glup, nerviras me, zar nista nisi naucio sa svojih devet godina!
Moram ovom prilikom da se izvinem osobi sa nikom 'smile' koja me je pitala da li sam ja nesto uradio. Da sam znao da ce ta 'popularna, voljena, trazena egoisticna osoba' da napljuje dete rekao bih da sam ja za sve kriv. A narocito sto ja ne zelim da sam u drustvu takvih.
Papire sam dobio, procedura je zavrsena. Ovde cu samo ostavljati ponesto vezano za NL i Amsterdam, sto smatram zanimljivim.
No dosta o meni. A vi kako te? ;)

12/02/2008, 19:24
@Neda: a) da, poznata mi je F word jos iz South park-a ;)
b) hocem, faja ;)
12/02/2008, 19:18
@bealiever: slazem se sa tobom u potpunosti kad kazes da deci pokatkad treba vaspitna mera. Ali ovde vlada 'demokratija i pravo coveka' (iliti 'preterase ga bas') pa zbog toga i jeste previse ostro u decijoj zastiti.
12/02/2008, 19:07
Slicna je situacija i ovdje. A ja to vidim izrazeno pogotovo zbog folklora. Samo, ovdje su "f-words" da kazem "zabranjene" i starijima, a kamoli djeci, dok se nasi zemljaci kidaju od smijeha kada 3-ogodisnjak opsuje onako, socno.
To mi je zapalo za oko baj d vej... :D
Poz mi i Di.
:D
12/02/2008, 18:55
@domacica: kad napisah 'da li je bitno' mislio sam na to 'da li je bitno da li ima 8, 9 ili 12 godina'.
12/02/2008, 18:53
@Shadow: tacno je da sam dolazio na tvoj blog juce (i mozda prekjuce) iz jednog jedinog razloga: da vidim da li ces odgovoriti na moj komentar da razjasnis na sta si mislila u svom topiku. Inace, ja na tvoj blog pre toga nisam dolazio a veruj mi da necu ni ubuduce. A kad smo vec kod citanja mislim da ti mene malo vise citas al' hajd sad. Hvala lepo "nedojeban" nisam, moj seksualni zivot je vise nego dobar. Ja ne trazim razlog da te napadnem. Naprotiv. Pokusavam da nadjem barem jedan koji ce opravdati sve lepe reci koje drugi imaju za tebe, a citajuci sve te prideve kojima castis ljude oko sebe. Zadrtost i egoizam je ono sto me moze iznervirati. I za divno cudo nadjoh oboje na jednom mestu. O tome kakav sam ja bolje ce reci oni koji me znaju i zbog kojih i jesam zapoceo ceo ovaj blog. A takvih kao ti, koji u stvari ispitujete koliko paznje dobijate merenjem maukanja oko vas, dosta sam se nagledao. Toliko od mene za tebe od sad pa na dalje i ubuduce.
12/02/2008, 18:47
@shadowdancer, o da, jako je bitno, za postupke dece odgovaraju roditelji!
Prijatno!
12/02/2008, 18:42
@bubi: nisam jos skroz upoznat sa tim buduci da tek ulazim u sve to ali kad budem proverio napisacu.
@domacica: slazem se da se ne moze znati, 9 godina je nesto sto sam prihvatio kao podatak sa shadow bloga.Ali ruku na srce, vidi se da je to blog jednog deteta pa imalo ono 9 li 8 ili 12 godina. Zar je bitno?
12/02/2008, 18:41
Dete je najvece blago jednog coveka. Medjutim kao sto pojedini ne umeju da sacuvaju novce i od njih naprave nesto dobro i lepo, nazalost, isto tako pojedini roditelji od svoje dece naprave najvece greske. Sto iz straha da ne krenu stranputicom, sto iz manjka vremena (najcesce pod izgovorom kako moraju nonstop da rade da bi tom istom detetu sve obezbedili) ljudi prave greske u vaspitanju dece. U pravu je 'domacica' kada kaze da se osnovno vaspitanje nosi iz kuce, ali ne moze roditelj da bude uz dete 24h dnevno. Deca razvijaju svoju licnost i van doma, tako da je potrebno veliko umece savladati i izuciti psihu svog deteta. Iskreno i ja sam majka dva decaka, jos uvek mala ( 6 i 8), ali i sada oni imaju svoje misljenje koje zustro brane i na svako 'zasto?' mora postojati odgovor, a ne samo 'zato'. Ipak nisam za tako ostre kontrole koje su gore pomenute, jer dete mora znati i za prutic i za odredjenu dozu straha od greske koju bi namerno napravilo (kao guranje prstica u steker posle milion objasnjenja zasto to ne sme da radi, ili, histerisanja na sred ulice jer majka/otac nema novca za bas tu igracku...)
Sve u svemu, ovo je preobilna tema i pruza mnogo mogucnosti za razgovore...
Pozdrav
12/02/2008, 18:13
Vec sam ostavila komentar tamo gde je trebalo.
Zanima me, posto znam da je u Svedskoj drzava ta koja motivise i stvara uslove za sto lakse odgajanje deteta, kako je to u NL?poz.
12/02/2008, 18:10
vaspitavanje dece počinje od kuće. a to znači, roditelj, bez obzira na škole . školice , vrtiće, itd, mora u svakom trenutku da zna šta i kako mu dete radi, gde je, kako se ponaša...
možda je to shvatanje iz "prošlog veka" i nema mu mesta u 21, ali ja ipak stojim iza njega.
i samo jedno pitanje, na osnovu čega znaš koliko godina ima onaj ko se krije iza nick-a ili avatara?
Prijatno!